Blog

Comunicarea- o resursă inepuizabilă

Comunicare medic-pacient, farmacist- pacient, situații de comunicare, comunicarea pe primul plan.  Astfel, de-a lungul existenței umane, în lumea întreagă au văzut lumina tiparului mii de publicații pe tema comunicării în general, în domeniul medical, al afacerilor, al vieții de cuplu, al învățământului, creșterii copilului și totuși comunicarea rămâne în esență una dintre cele mai dezbătute și amintite noțiuni. Atunci când între vorbitor și interlocutor apar unul sau mai multe obstacole soldate fie cu un conflict ori cu interpretarea greșită a informației, invocăm automat comunicarea; trebuia să comunicăm mai bine, mai eficient, mai mult?

Recapitulăm comunicarea la FarmaPractic

Restrângem  sfera de interes și ne axăm pe comunicarea din domeniul  farmaceutic,  remarcând că nici ediția 59 a FarmaPractic abia încheiată nu se lasă mai prejos și a surprins plăcut publicul cu cele două prezentări referitoare la comunicare.

Vorbim deci  de ”Comunicarea cu pacientul, o provocare contemporană” – farm. Miruna Stan și de ”Dezamorsarea situațiilor tensionate cu pacienții agresivi” – Psih. Adrian Calomfirescu, ambele expuse în ziua a doua a simpozionului.

Comunicarea farm. Miruna Stan

Despre caracteristica ”provocării contemporane” a comunicării cu pacientul, Farm. Miruna Stan a reușit cu succes să capteze atenția particianților, invitându-i la dezbatere pe baza întrebărilor din prezentare, în ale căror variante de răspuns s-au regăsit fiecare, separat.  Aflăm așadar în urma unui sondaj realizat în septembrie a.c. pe un eșantion de 287 de farmaciști și asistenți de farmacie că principalul factor care a condus la distorsionarea noțiunilor de farmacist și pacient în „vânzător” și „client” îl constituie publicitatea agresivă la farmacii și suplimente; fapt ce ne duce cu gândul la un alt subiect dezbătut cu o ediție înainte, la  FarmaPractic nr. 58 de la Gura Humorului, ” Particularităţi ale publicităţii TV la medicamentele care se eliberează fără prescripţie medicală (OTC)” – asist. Cristina Angela Mușină.

În altă ordine de idei, se poate comenta că sarcina farmacistului este pe lângă o comunicare impecabilă, pe înțelesul bagajului de cunoștințe al fiecărui pacient în parte și demontarea însoțită de explicații a atașamentului față de medicament cu care pacientul își susține cauza atunci când pășește în farmacie. Fie că vorbim de culoarea ambalajului în care a fost promovat medicamentul, fie de denumirea produsului, pacientul își găsește un aliat de nădejde în acest prieten imaginar de care îi vine aproape imposibil să se despartă la sugestia farmacistului, considerând chiar un interes ascuns al farmaciei de a promova alt produs decât cel solicitat.

 

Din dorința de a completa titlul prezentării farm. Miruna Stan, îmi permit să subliniez faptul că mult-discutata comunicare este o provocare nu doar contemporană ci mai degrabă a tututor timpurilor; și nu doar a medicinei ci a tuturor domeniilor bazate pe relații inter-umane. Încheind într-o notă optimistă, concluziile propuse de farm. Miruna Stan sunt ”Comunicarea cu ceilalți profesioniști în sănătate” și ”Campaniile indivituale de informare”, ambele având ca scop educarea pacientului din punct de vedere sanitar, reducerea tendinței de automedicație și autoinformare din surse de calitate științifică îndoielnică, câștigarea încrederii pacientului în farmaciști, menționând totodată că simpozionul FarmaPractic pune umărul la fiecare ediție întru realizarea acestora cât mai transparent și practic cu putință.

 

A auzi versus a asculta

 

Pentru că nu întotdeauna pacienții pleacă mulțumiți și convinși dintr-o farmacie în urma dialogului avut cu farmacistul, inevitabil avem de a face și cu situații mai puțin plăcute. Trecem granița schimbului de  replici contradictorii, amicale și cu foarte mare ușurință se poate ajunge la situații tensionate, conflict.

În ajutorul farmacistului vine psih. Adrian Calomfirescu și prezentarea sa cu titlul foarte sugestiv – ” Dezamorsarea situațiilor tensionate cu pacienții agresivi”.

Aflăm că factorul succesului într-o situație tensionată îl constituie modul în care se comunică cunoștințele pacientului nu cât de multe știm.

La fel de importante dar mai puțin subliniate și „exersate” sunt tipurile de limbaj ale corpului pe care le poate îmbrăca cu sau fără voia lui farmacistul și care în funcție de caz pot conduce sau nu către aplanarea conflictului.

De cealaltă parte, pacientul ridică un set de piedici comune, cele mai des-întâlnite fiind lipsa cunoașterii sau lipsa respectului pentru rolul farmacistului, dificultăți de ascultare și înțelegere sau reținearea în a adresa întrebări referitoare la problema de medicație sau de sănătate, fiind totodată preocupați cu îngrijorarea pentru propria stare de sănătate, neglijând ceea ce li se spune.

 

Empatizăm, comunicăm, cunoaștem

Pacientul se așteaptă de la farmacist să empatizeze la unison cu suferința, dorința, afecțiunea sa. Cunoscut fiind faptul că în această profesie, se practica exersarea continuă a empatiei întru îmbunătățirea și eficientizarea comunicării, farmacistul trebuie să facă apel la pacient pentru ca acesta să empatizeze la rându-i, empatizând reciproc, comunicăm eficient și ambele părți câștigă. Câștigă un zâmbet sincer, câștigă sănătate, mulțumire, bunăstare, încredere.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.